google-site-verification: google282ce4667ad1b27d.html
Gegratineerd witloof en ham met witte kool, het gelijkt op witloofrolletjes met hesp en kaassaus, maar is het dus niet. Het verschil? Dit is dieet-proef, zonder zware kaas-bechamelsaus met boter, bloem en volle room. Maar eigenlijk is het gewoon lekker, ook voor wie niet met een weegschaal getrouwd is. Het begint met de puree van witte kool: snijd een halve kool in duizend stukjes en stoom ze beetgaar. Fruit ondertussen een op halve maantjes gesneden ui met een paar teentjes geplet knoflook tot bijna goudbruin in wat caloriearme bakvloeistof. Doe dit alles samen in de blender met een scheutje culinaire room van 4%, een half blokje groentebouillon en pureer zo fijn als mogelijk. Breng op smaak met peper, zout en een snuifje nootmuskaat. Meng met wat geraspte Parmezaan. Voor de rolletjes: kuis en stoom de witloofstronkjes kort, laat uitlekken en wikkel ze in een sneetje ham.
witte kool ui knoflook bakvloeistof light room blokje groentebouillon peper & zout
nootmuskaat Parmezaan witloof gekookte ham Gruyère

Gegratineerd witloof

en ham met witte kool

De rest is ‘assemblage’: leg de rolletjes in een ovenschotel, bedek met de puree en bestrooi met wat gemalen Gruyère. Dat mag de ‘light’-versie zijn, voor de dieetfanatici. Zet het zaakje 25 à 30 minuutjes in een voorverwarmde oven op 185°C en voilà, smakelijk.
Je hoeft er zelfs geen aardappelpuree bij te serveren. Het gerechtje op zich is buikvullend.
Gegratineerd witloof ham en witte kool

LEKKER ETEN THUIS

Gegratineerd witloof en ham met witte kool, het gelijkt op witloofrolletjes met hesp en kaassaus, maar is het dus niet. Het verschil? Dit is dieet- proef, zonder zware kaas-bechamelsaus met boter, bloem en volle room. Maar eigenlijk is het gewoon lekker, ook voor wie niet met een weegschaal getrouwd is. Het begint met de puree van witte kool: snijd een halve kool in duizend stukjes en stoom ze beetgaar. Fruit ondertussen een op halve maantjes gesneden ui met een paar teentjes geplet knoflook tot bijna goudbruin in wat caloriearme bakvloeistof. Doe dit alles samen in de blender met een scheutje culinaire room van 4%, een half blokje groentebouillon en pureer zo fijn als mogelijk. Breng op smaak met peper, zout en een snuifje nootmuskaat. Meng met wat geraspte Parmezaan. Voor de rolletjes: kuis en stoom de witloofstronkjes kort, laat uitlekken en wikkel ze in een sneetje ham.
witte kool ui knoflook bakvloeistof light room blokje groentebouillon peper & zout
nootmuskaat Parmezaan witloof gekookte ham Gruyère
De rest is ‘assemblage’: leg de rolletjes in een ovenschotel, bedek met de puree en bestrooi met wat gemalen Gruyère. Dat mag de ‘light’- versie zijn, voor de dieetfanatici. Zet het zaakje 25 à 30 minuutjes in een voorverwarmde oven op 185°C en voilà, smakelijk.
Je hoeft er zelfs geen aardappelpuree bij te serveren. Het gerechtje op zich is buikvullend.
Bouquet Webmagazine over gezond eten met een goed geweten  garni